Rozdělení letadel pro tandemové seskoky a parašutismus
Parašutismus existuje ve dvou úrovních. První je moderní, či profesionální tvář, která ke své existenci potřebuje výlučně výšku výskoku 4000m. Tak se skáče v celém moderním světě, ať už na proslulých letištích kolébky parašutismu Skydive Arizona, Zepher Hills, nebo třeba Skydive Dubai, Skydive Spain, Gap, Voss, Perris Valey, a tisících dalších.
Druhou tváří je klasická (přeloženo „zastaralá“) padoba parašutismu, jak ji někteří pamětníci znají z dob SVAZARMu. Je výrazně méně nákladná i náročná na metodiku a touto cestou jdou malé kluby, které nemají dost prostředků nebo instruktorů, kteří by zvládli náročnější výcvik, kdy musejí doprovázet studenta při volném pádu. Zde se seskoky provádějí z výšky 1200-3000m.
Tomu odpovídají i letadla používaná pro parašutismus:
Letadla do 4000m
Mají turbovrtulový pohon. Turbovrtulový motor je výrazně méně ovlivněn menším obsahem kyslíku v řídnoucím vzduchu ve větších výškách a proto doletí výš a jeho stoupání je rychejší.
Jedním z nejoblíbenějších letadel v této kategorii je český Turbolet L-410. Z Turboletu se konalo mnoho Mistrovství světa, Evropy i Světových pohárů, používá se na mnoha profesionálních letištích. Mezi parašutisty je právem označován za „Mercedes“ mezi letadly pro jeho pohodlí, velikost kabiny i prostorné dveře. Další velmi používaná letadla jsou kanadský Twin Otter, americká Cessna Caravan, švýcarský Pilatus Porter nebo i německý Dornier Do28.
Letadla do 3000m
Mají pístové motory. Ty jsou náchylné na nedostatek kyslíku a proto jejich reálný dostup v parašutismu je maximálně 3000m. V praxi zejména v letních měsících, kdy je vlivem tepla vzduch řidčí (a kdy se právě parašutismus provozuje) ovšem nedosáhnou ani této výšky a seskoky „ze 3000m“ se většinou uskuteční v reálu z 2700m, nebo i méně.
V ČR je nejobvyklejší dvouplošník Antonov AN-2 nebo L-60 Brigadýr, ve světě v amatérských klubech se pak nejčastěji setkáme s Cessnou 182. Tato letadla jsou vhodná pro disciplínu přesnost přistání nebo zastaralou metodu výcviku „na lano“. Nejsou však vhodná pro tandemové seskoky, nebo výcvik metodou AFF. Obecně řečeno nikde, kde se vyžaduje delší volný pád.
Pozor proto pokud se někde na webu uvádí seskoky z výšky 3000-4000m, znamená to, že se seskoky provádí max. ze 3000m, nebo spíš jen ze 2700m. Letadlo které doletí pouze do 3000m nemůže doletět do 4km a naopak z letadla, které doletí do 4000m se nikdy neskáče z menší výšky (3000m) protože by to byl nesmysl.
L-410 TURBOLET
Je jedním z nejoblíběnějších letadel pro sportovní parašutismus ve světě. Výšky 4000m dosáhne v průměru za 15 minut. Je velmi prostorný. Na rozdíl od Twin Otteru, nebo Cessny Caravan, kde se parašutisté mačkají na podlaze, se v Turboletu sedí pohodlně na sedačkách s výhledem z oken. Jeho kapacita je dle modelu až 18 parašutistů a je schopen za hodinu absolvovat 3 výsadkové lety do výšky 4000m.
Turbolet má 2 turbomotory (pozor nezaměňte turbínu za pístový motor s turbodmychadlem). Řídí ho 2 piloti s kvalifikací ATPL (Airline Transport Pilot’s Licence – nejvyšší kvalifikace pilota). Proto je i mezi používanými letadly nejbezpečnější. V ČR létá pro parašutisty na letištích v Prostějově a v Příbrami.